Noord-Amerika

Snorkelen met prehistorische zeekoeien

Levende prehistorische dieren over hun buik aaien? Het lijkt onmogelijk, maar het tegendeel is waar! Op anderhalf uur rijden van Orlando leven zeekoeien, een diersoort die al meer dan 50 miljoen jaar bestaat! Maakt de kaptein de juiste keus door naar het zuiden te varen? Zullen de zeekoeien zich laten zien?

Lees verder
Europa

Istanbul: East meets West

Deze hippe club met zwembad ligt op een eilandje in de Bosporus. Het biedt een fascinerend uitzicht op de brug die Europa en Azië verbindt. Gaat u mee met onze excellente reisleider Donald Dinkelaar? Hij voert u langs de mooiste plekken van Istanbul! Naast de bekende hoogtepunten mag een boottocht over de Bosporus natuurlijk niet ontbreken.

Lees verder

In de media

5 ultieme migratietips voor 2016

26 Nov
6 november 2015, Travelpro Webmagazine:
Het is een bekend gezicht: vogels in V-formatie die voorbijtrekken naar warmere gebieden. Maar ook andere dieren migreren en zijn soms van dichtbij te bekijken.
Via deze link leest u er meer over!
Lees verder

Zo reizen de superrijken

16 Aug
Ver weg van de gewone man op de camping in Frankrijk vieren de superrijken hun droomvakanties. Rijken willen rust en privacy. Van luieren op een privé-eiland tot zwemmen met varkens.

Zachtjes glijdt het cruiseschip Seadream II door de serene Caribische branding. Vanaf het dek tuurt de zongebruinde Jane over het water en wijst naar twee drijvende mini-paleisjes. ‘Dat is de Eclipse van Abramovich toch? En die grijze daar is van Armani, volgens mij.’ ‘Er drijft hier al snel een paar miljard rond,’ zegt haar man.

Het is een scène uit de BBC-documentaire The Millionaire’s Holiday Club, over het Britse reisbureau ITC Luxury Travel dat voor welgestelde Britten zoals Jane luxereizen organiseert. Jane is één van de kleine honderd gasten aan boord van het 108 meter lange schip. De passagiers, voor wie bijna evenveel staff-leden ter beschikking staan, hebben één ding gemeen: ze hebben zo veel geld dat ze het dit leven nooit meer op krijgen. Dit zijn vakantiegangers die je niet zult zien op de massa-cruises of -resorts waar je moet ellebogen voor een plekje bij de saladebar.

Deze reizigers willen rust, privacy en luxe. Ver weg van het gewone volk. ‘I don’t queue,’ benadrukt Jane bits in de documentaire. ‘Ik ga niet in de rij.’

Aan die luxe hangt wel een prijskaartje. Voor de cruise in de Cariben betaalt ze zo’n 15.000 pond (17.500 euro) per week per persoon. Dat is exclusief (eerste klas) vlucht. Voor een trip van drie weken is ze samen met haar man al snel een ton kwijt. En dat een paar keer per jaar.

Nieuwe rijken
Reisbureaus in het topsegment kennen geen crises. De rijken worden alleen maar rijker, en er komen steeds meer rijken bij in opkomende economieën. Tussen 1995 en 2015 nam het aantal bestedingen aan luxe-¬goederen en -diensten wereldwijd toe van 77 naar 253 miljard euro. De Boston Consulting Group berekende dat een steeds groter deel van de luxebestedingen opgaat aan luxury experiences: dure vakanties. Dure bezittingen zijn leuk, maar de rijken van nu willen vooral bijzondere avonturen beleven.

Voor nieuwe rijken geldt: hoe korter je geld hebt, hoe liever je dat wilt tonen. Bekend zijn de Russen in hun mega-jachten in de havens van Sardinië en Montenegro. Ook de techmiljonairs uit Silicon Valley kunnen er wat van. De 27-jarige Garrett Gee, die zijn app Scanaan Snapchat verkocht voor omgerekend zo’n 48 miljoen euro, nam zijn gezin negen maanden mee op wereldreis.

Op Instagram kon de hele wereld meekijken hoe Garrett en zijn vrouw en kinderen de gekste dingen uithaalden. Dat ging van het zwemmen met varkens op de Bahama’s tot het bekijken van eieren leggende zeeschildpadden op het eiland Dominica. Het pronken op sociale media hoort er nu eenmaal bij.

Het account‘Rich kids of Instagram’ geeft een aardig inkijkje in het decadente leven van jonge rijken die niet te beroerd zijn om de Ferrari’s, luxejachten en champagnefeestjes met hun arme volgertjes te delen.

Weer eens iets anders dan snorkelen: zwemmen met varkens

Door de nieuwe rijken is ook het aanbod van luxereizen veranderd. ‘Lang niet iedereen wil nog een hele vakantie op een strand liggen,’ zegt Annemarie van Helden (60) van vip-reisbureau Van Helden. ‘Vaak kiezen ze voor een combinatie. Ze gaan bijvoorbeeld naar Thanda, een privé-eiland voor de kust van Tanzania, waar vandaan ze “uitstapjes maken”. Naar de gorilla’s in Uganda bijvoorbeeld. Of ze beklimmen de Kilimanjaro. Een klein stukje dan, voor het idee. Of ze huren een huis met eigen meer en bos in Zweden. Daar kun je relaxen, maar ook zwemmen, wandelen, klimmen. Leuk voor de kinderen. Ze vliegen er natuurlijk met een privéwatervliegtuig naartoe. We hebben het hier over reizen vanaf 30.000 euro.’

Naast de vele luxe strandoorden staan ook steden als Buenos Aires en Amsterdam op het favorietenlijstje van de superrijken. In het Waldorf Astoria aan de Herengracht kunnen rijke stedentrippers terecht vanaf 600 euro per nacht voor een kamer van 30 vierkante meter tot aan 5.500 euro voor de topsuite van 128 vierkante meter aan de gracht. General manager Roberto Payer (65) heeft in de loop der jaren de dresscode van reizigers zien veranderen. ‘Vroeger kwamen ze aan in chique avondkleding, tegenwoordig lopen miljonairs in korte broek en op sneakers de lobby binnen.’

Wat niet is veranderd, zijn de hoge standaarden. Voor Payer betekent luxury niet per se uiterlijk vertoon. ‘Mensen willen geen kranen van goud, maar ze willen goede service. Ze willen rust, privacy en zichzelf kunnen zijn. Onze mensen zijn dienend zonder dat het ongemakkelijk wordt, waardoor gasten zich comfortabel voelen.’

Een goede service zit hem volgens Payer in de details. ‘Het is geven wat mensen willen en niet wat jij denkt dat ze willen. Iemand uit het Midden-Oosten geef je dadels bij het ontbijt. Dat moet je niet vragen, dat weet je. Vrouwen schud je als man niet de hand. Het is weten hoe je iemand moet aanspreken, snappen wat iemand verlangt. Als je één detail verkeerd hebt, kun je de hele vakantie verpesten.’

Vijfsterrenhotels
In Amsterdam blijven toeristen doorgaans niet langer dan vijf dagen. Voor langere trips kiezen de superrijken toch de plekken uit met stranden waar de zon schijnt, zegt Joanna Davenport (37) van ITC Luxury Travel. ‘De meeste reizen gaan naar de Cariben, de Seychellen, maar ook wel veel naar Europa: naar Sardinië, Sicilië en Apulië. Dit zijn plekken waar ook “gewone” mensen komen, maar het verschil zit hem in de vijfsterrenhotels, het reizen per privé-jet, de kwaliteitsrestaurants, het huren van een duur jacht.’

Anders dan voor de Instagram-kids is volgens Davenport voor de meeste reizigers met geld hun privacy van het allergrootste belang. ‘Daarom mijden ze de massa zoveel mogelijk. Ze kiezen kleine resorts, kleinere hotels. Onze rijkste klanten huren een privé-eiland, bijvoorbeeld op de Seychellen, en vliegen daar per privéhelikopter naartoe.’

Onder Nederlandse rijken zijn Sardinië, Montenegro, het Griekse eiland Mykonos, het Caribische Saint-Barthélemy, Abu Dhabi, Vietnam (‘het nieuwe Thailand’) en Argentinië geliefde bestemmingen. Gek genoeg blijft het door velen ontdekte Ibiza op één staan bij rijke Nederlanders. Van Helden: ‘Het aanbod in het luxesegment is er enorm. Je huurt op Ibiza echt luxe villa’s voor 40.000 euro per week, en een topjacht voor een ton. Er heerst de sfeer van zien en gezien worden. Het is de plek voor de beau monde, een beetje zoals vroeger de Côte d’Azur was. Stiekem vinden ook rijke Nederlanders het wel leuk om elkaar op vakantie tegen te komen. Je hebt een inner circle op Ibiza en die ziet elkaar met Kerst dan weer op Sint-Barth.’

Echt extreme dingen komen bij Van Helden niet veel voor. ‘We blijven toch een nuchter volkje. Als ze kunnen kiezen tussen de royal of de junior suite, kiezen ze vaak voor de laatste. “We zijn toch veel buiten,” zeggen ze dan. En dat zijn dan mensen van wie ik weet dat ze echt niet op de centjes hoeven te letten.’

Ook zijn er Nederlanders die kiezen voor de lowbudget luxevakantie. ‘Die gaan dan naar Bali. Daar betaal je 1.000 euro in plaats van 10.000 euro per dag voor een privéhuis. Dan heb je toch de luxury experience, maar wel voor een mooi prijsje.’ Zijn er plekken waar de rijken echt niet gezien willen worden? ‘Overal waar een D-reizensticker aan hangt,’ zegt Van Helden. ‘De plaatsen waar de grote massa heengaat.’

Ook Jane uit de BBC-serie blijft het liefst aan boord van de Seadream II. Alleen voor een glas champagne en kaviaar-splash, geserveerd op een drijvend surfboard, stapt ze even van boord. Na de kaviaar koopt ze nog even een jurkje in het dorp, om dan weer gauw terug te keren naar haar favoriete kruk aan de bar op het jacht. Hier drinkt ze nog maar een glaasje champagne, ver weg van de gewone wereld.

Persbericht: Elsevier
Lees verder